دانستني‌هاي مهم براي رشد مو

يکي از مشکلات رايج امروزي آقايان و خانم‌ها در جوامع مختلف شيوع ريزش موي بيش از حد مي‌باشد که زيبايي افراد را تحت تأثير قرار مي‌دهد. بر همين اساس درمان‌هاي متفاوت براي بهبود رشد مو و نيز راه‌هاي جلوگيري از ريزش مو از استقبال قابل توجهي برخوردار مي‌باشد. خيلي از توصيه هاي مطرح شده متأسفانه از پايه علمي معتبري برخوردار نبوده و گاه مي‌تواند حتي سلامتي شما را تحت تأثير قرار دهد، لذا توصيه اول آنست که حتماً در انتخاب داروها و نيز مکمل‌هاي غذايي با پزشک متخصص خودتان مشورت نماييد.

نقش ويتامين E در سلامتي
اگرچه ويتامين E يک عنصر کليدي و حياتي براي رشد موها است، ولي اين عنصر حياتي همچنين مزاياي بسياري را براي سلامت ساير اعضا بدن در بر دارد، مطالعات انجام شده در مورد عملکرد اين ويتامين در بدن نشان داده‌اند که ويتامين E داراي خواص آنتي اکسيداني است و براي جلوگيري از بروز آسيب‌هاي راديکال‌هاي آزاد بسيار موثر است. ويتامين E همچنين از اکسيداسيون و تخريب چربي‌ها جلوگيري کرده و همچنين از غشاهاي سلولي که بخش عمده آن‌ها را چربي‌ها تشکيل مي‌دهند محافظت به عمل مي‌آورد.

مصرف کافي ويتامين E با کاهش گرفتگي عروق قلبي و نيز سکته قلبي همراه مي‌باشد. اثرات آنتي اکسيداني اين ويتامين از بروز سرطان نيز جلوگيري به عمل مي‌آورد. جالب است که بدانيد مصرف ويتامين E همچنين در بهبود کبد چرب توصيه مي‌گردد.

نقش ويتامين E در افزايش رشد موها
هرچند مکانيسم اثر ويتامين E بر تقويت موها هنوز به طور دقيق شناخته نشده است اما تحقيقات نشان مي‌دهد ويتامين E به رشد عروق خوني و مويرگ‌هاي خون رسان به ريشه موها کمک مي‌نمايد و زماني که مويرگ‌ها افزايش يابند جريان خون بهتر مي‌شود؛ لذا با مصرف ويتامين E ميزان جريان خون به پوست سر بهتر مي‌گردد و در پيشگيري از ريزش موها تأثير بسزايي دارد.

مصرف مقادير بيشتر ويتامين E در رژيم غذايي همچنين مي‌تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهاي موها پيشگيري نمايد و به بهبود تخريب موها به علت استفاده بيش از حد از سشوار و… کمک مي‌نمايد.

ويتامين E مي‌تواند براي موهاي خشک و آسيب ديده مفيد باشد و مصرف مقادير کمي ويتامين اي در روز موهاي خشک را بهبود خواهد داد و ساقه موها را تقويت خواهد نمود.

بهتر است براي تقويت موها مقادير ويتامين اي را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد ولي براي افرادي که مو و پوست سرشان بسيار خشک است استعمال خارجي روغن حاوي ويتامين اي نيز مفيد است. به عنوان يک پيشنهاد براي تهيه يک ماسک درماني جهت استعمال خارجي مي‌توانيد چند عدد کپسول ويتامين اي را با سوزن بشکافيد و آن‌ها را به موي خود بماليد و انتهاي موهايتان را نيز به آن آغشته نماييد و آن را براي ? ساعت و يا بيشتر روي سرتان نگه داريد و سپس موهايتان را بشوييد.

مصرف بي رويه حتماً کار بديه!
ميزان دوز مصرف مجاز روزانه ويتامين اي در حدود ??? واحد بين‌المللي (IU) مي‌باشد و مصرف دوز بيشتر از ???? واحد بين‌المللي (IU) مي‌تواند سمي باشد و مصرف دوز بالاي ????? واحد در روز در صورتي که مکرر مصرف شوند مي‌تواند بالعکس موجب کاهش موها شود. البته پس از توقف مصرف دوز بالا، موها باز خواهند گشت.

توجه داشته باشيد اين نوع ويتامين از ويتامين‌هاي محلول در چربي بوده و ميزان بيش از حد مصرف آن مي‌تواند اثرات سوئي بر سلامتي شما داشته باشد.

منابع غذايي طبيعي ويتامين E
ويتامين E يک ويتامين محلول در چربي است که به طور طبيعي در روغن‌هاي گياهي و سبزيجات برگ سبز تيره، جگر و تخم مرغ و مغزها يافت مي‌شود.

روغن‌هاي گياهي‌اي مثل سويا، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و جوانه گندم از منابع خوب ويتامين اي به شمار مي‌آيند. بنابراين براي دريافت مقادير بيشتري از ويتامين اي مي‌توانيد موارد مذکور را به رژيم غذايي‌تان بيفزاييد و يا اينکه تحت نظر پزشک مکمل‌هاي ويتامين E را مصرف نماييد.

اگر از رژيم‌هاي غذايي کاهش وزن استفاده مي‌کنيد
از آنجا که در رژيم‌هاي غذايي کاهش وزن منابع چربي دريافتي محدود مي‌گردند خطر کمبود دريافت ريزمغذيها به ويژه ويتامين‌هاي محلول در چربي هميشه وجود دارد. اين خطر به ويژه در رژيم‌هاي بسيار محدود شونده بيشتر مشاهده مي‌گردد. بر همين اساس يکي از مشکلات رايج در زمان رژيم کاهش وزن ريزش مو بوده که مي‌تواند ناشي از دريافت ناکافي ويتامين E باشد؛ لذا در هنگام رژيم غذايي اول آن که از رژيم‌هاي بسيار محدود کننده استفاده ننماييد و دوم آن که در مورد استفاده از ريز مغذي‌ها به ويژه ويتامين E با پزشک معالج خود مشورت نماييد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *